Algemene informatie

De Junkyardrace is een één daags endurance race op het Circuit Zandvoort. De race draait om gezelligheid en veiligheid. Mee doen is belangrijker dan winnen - al hebben wij wel prijzen voor de snelste in hun klasse.

Hier rechts of onderaan vind je onder de kop 'Documenten' alle documenten die je nodig hebt om mee te kunnen doen aan de Junkyardrace. Zowel reglementen als handbooks die je op weg helpen om mee te kunnen doen.

We adviseren je om het sportief en technisch reglement goed door te nemen, maar hieronder vind je een korte samenvatting van waar je in ieder geval aan moet voldoen:

  • Een APK waardige auto met een bouwjaar van voor 2000 en van maximaal €500
  • Deelnemers die gaan rijden moeten een geldig NL of BE rijbewijs hebben
  • Een goed geplaatste rolkooi in de auto
  • FIA goedgekeurde kleding voor de coureurs
  • Een dosis enthousiasme en plezier!

Korte uitleg

Wij bieden een veilige en vooral gezellige race aan tegen een betaalbare prijs, maar racen is niet goedkoop. Houd er rekening mee dat je als team zo € 2000 kwijt bent om de eerste keer mee te doen. Daarnaast zal elk team lid ook nog zelf kleren moeten aanschaffen. Meer informatie over te kosten vind je in ons Handbook: Een JYR racer bouwen.

Belangrijk is dat je auto standaard is, dus geen race banden, schroefset of andere aanpassingen. Kortom, de bedoeling is dat je met een standaard uitgevoerde auto komt racen. Je mag gerust een oude race auto kopen, zolang je deze maar weer hersteld na de standaard uitvoering. Het voordeel van een oude race auto kopen kan zijn dat er al een rolkooi en race-stoel in zit. Zo'n auto kan dan € 1100 kosten, maar is toegestaan zolang je maar hard kunt maken dat de auto origineel niet meer dan € 500 zou kosten en dat de auto van voor 2000 is. Je bent namelijk voor een rolkooi en stoel vaak al meer kwijt dan € 600, kortom, de eigenlijk aankoop prijs komt daarmee onder de € 500. Kosten voor veiligheid worden namelijk niet mee gerekend bij de aanschafprijs van € 500.
De referentie tijd die we aanhouden is om te waarborgen dat deelnemers in een standaard uitgevoerde auto rijden. Duik je onder deze referentie tijd dan ben je of wel de nieuwe Max Verstappen of is je auto getuned en dus niet standaard. Je wordt dan op gepaste wijze gestraft tijdens de race. Let op: De referentie tijd is geen kwalificatie tijd. Er zijn geen kwalificatie rondes en we starten met een zogenaamde vliegende start.
Meer informatie en antwoord op veel voorkomende vragen vind je hieronder. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op via Facebook of e-mail.

Thema

Het thema voor de race is "Space and beyond 2.0". Dit maakt de voorbereiding na de race toe en de race zelf alleen maar leuker! We hebben tevens een prijs voor het team met de mooiste thema auto en outfit!

Dag indeling

We openen de poorten al op donderdag zodat mensen zich alvast kunnen aanmelden en de auto kunnen laten keuren voor de race.
Mensen die op donderdag aankomen kunnen blijven slapen op het circuit (in hun eigen tentje of trailer) of een hotelletje boeken in het pittoreske Zandvoort.

De documenten controle, technische keuring, theorie cursus en licentie administratie zijn verplicht.

Wij doen een zogenaamde 'rolling-start' waarbij alle deelnemers zich al op de baan bevinden en we tussen 12:05 en 12:10 de race officieel starten.

Donderdag
17:30-20:30 Aankomst teams (Pits)
19:00-20:00 Technische keuring + stickers en transponder ophalen (Pitbox organisatie)

Vrijdag
07:00-08:00 Aankomst teams (Pits)
07:00-08:30 Technische keuring + stickers en transponder ophalen (Pitbox organisatie)
08:30-10:00 Theorie cursus + licentie administratie + documenten controle (media center)
10:30-11:30 Test sessie
11:30-11:55 Rijders briefing (Pitbox 1 & 2)
12:00-12:05 Onder code 60, pitlane groen
12:05-12:10 Start race
12:10-18:00 Race
18:00-18:15 Prijsuitreiking (Bernie's bar & kitchen)

Track

De track opstelling van het Circuit Zandvoort die we zullen rijden tijdens de Junkyardrace (inclusief chicane; 4320 meter)


Veel voorkomende vragen

Moet de auto APK gekeurd zijn?
Nee, de auto hoeft niet APK gekeurd zijn, maar moet wel APK waardig zijn. Dit betekend dat hij een eventuele APK keuring wel zou moeten doorstaan.

Moet de auto een kentekenbewijs hebben?
Nee, de auto hoeft geen kentekenbewijs te hebben en kan dus gewoon meedoen zolang hij maar APK waardig is.

Mag ik met een schroefset rijden?
Nee, wij streven naar een eerlijke competitie waarbij voor iedereen de kosten bijna hetzelfde zijn. Als er twee teams met een golfje komen, moet het niet zo zijn dat het team met de schroefset (extra kosten) meer kans maakt. We zullen hier streng op controleren.

Moeten de stoel, gordels en kleren (inclusief helm) ook FIA gekeurd zijn?
Ja. We begrijpen dat hier een best hoog prijs kaartje aan vast zit maar jullie veiligheid staat voorop. Bedenk daarbij dat je dit maar één keer hoeft aan te schaffen en kunt hergebruiken voor de volgende races.

Een goede leverancier met een goede prijs is Racing Sportiva te Zandvoort. Zij hebben alles wat je nodig hebt in diverse prijsklasse, van overalls, schoenen en onderkleding tot helmen. Tevens kunnen ze je helpen met de aanschaf en installatie van je rolkooi.

Voor de exacte details waaraan je moet voldoen verwijzen we je naar het Sportief en Technisch reglement.

Kijk ook eens naar tweedehands kleren of stoel, zorg alleen wel voor dat de FIA nummers overeenkomen met de nummers in het Sportief en Technisch reglement.

Hoe gaat er getankt worden?
De organisatie tankt voor de deelnemers in een aparte tankzone aan het einde van de pitstraat. De deelnemers betalen voor aanvang van het evenement een borg voor het tanken. Tijdens het tanken houdt de organisatie bij hoeveel liters je hebt getankt en verrekend dit in de eerste twee weken na het evenement. Zelf tanken tijdens de vrije training en de race is niet toegestaan! Deze maatregel zorgt ervoor dat je als team niet met drie man - één man die tankt, één man met de brandblusser en één coureur - in volledig brandveilige kleren aanwezig hoeft te zijn en als team geen extra goedgekeurde brandblusser hoeft aan te schaffen. Tevens bevordert dit de veiligheid van de deelnemers.

Zoals vermeld in de straffenlijst van de reglementen... Worden we bij vier aanrijdingen echt meteen uitgesloten van deelname?
We willen een veilige maar ook leuke endurance race aanbieden en begrijpen dat in de meeste gevallen directe uitsluiting niet nodig is. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. Notoire brokkenmakers zullen aan de jury overgeleverd zijn en kennis maken met de Wall Of Shame en eventueel aan een ludieke actie mee moeten doen om verder te mogen rijden.

Let wel op, breng je jezelf en/of andere deelnemers in gevaar met je rijgedrag dan zullen wij niet zo mild zijn.

Wat ben je kwijt om mee te doen met de Junkyardrace?
In het handboek "Een Junkyardrace Racer bouwen", te vinden op deze pagina, leggen we het haarfijn uit.

Om een auto aan te schaffen en start klaar te maken voor de race, plus inschrijfgeld, ben je rond de 2700 euro kwijt. Dit is als je alles nieuw aanschaft, met goede tweedehands spullen kun je de kosten al redelijk drukken.

Wij proberen een leuke endurance race te organiseren maar de veiligheid van onze deelnemers staat voorop! Daarom gaat een groot deel van het geld op aan je eigen veiligheid.

Racen is niet goedkoop, maar met de Junkyardrace bieden we je een goedkope en veilige manier aan om bekend te worden met de echte race ervaring. Met een goede groep vrienden kun je de kosten verdelen en zullen jullie een onvergetelijke ervaring hebben. En het mooiste is, de volgende Junkyardrace ben je al helemaal voorzien en hoef je je alleen nog maar in te schrijven!

Wat is nu precies die referentietijd van 2:24?
De referentietijd van 2:24 houdt in dat je niet sneller mag rijden dan 2 minuten en 24 seconden over één ronde. Doe je dit wel dan volgt er een sanctie zoals beschreven in ons officiele straffenlijst document of wordt er eventueel een ludieke straf opgelegd. Om voor iedereen de kosten te drukken en de spanning te bewaren mogen in de Junkyardrace alleen auto's meedoen die zoveel mogelijk in hun originele staat zijn. Het overschrijden van de referentietijd is voor ons een indicatie dat de auto waarschijnlijk niet in originele staat is en illegale aanpassingen heeft.

is die €500 euro voor een auto de dagwaarde of aanschafprijs, kortom, wat mag een auto nu precies kosten?
We krijgen veel vragen van mensen wat een auto nu precies mag kosten en hoe die waarde bepaald wordt. We gaan uit van de aanschafprijs en dus niet de dagwaarde, kortom als jij een goede deal weet te maken en iets kunt kopen voor €500 wat normaal €600 kost: Gefeliciteerd! Wel letten we erop dat je aankoop in de lijn der verwachtingen ligt. Kortom, kom niet met een auto aanzetten die normaal €1000 kost en die je nu via een 'vriend' voor €500 hebt kunnen kopen. Mochten wij uiteindelijk toch twijfels hebben over je aankoopprijs dan zijn we in staat om je strafrondes op de te leggen of in het ergste geval uit te sluiten van deelname. Schroom niet om ons te mailen of een berichtje te sturen als je twijfelt over een eventuele aankoop. Wij geven je dan zo snel mogelijk een "go or no-go" op de aanschaf.

Op Facebook adverteren jullie zelf met auto's die veel meer dan €500 kosten, hoe zit dat?
In plaats van zelf een auto kopen die je nog moet voorzien van een rolkooi en racestoel kun je natuurlijk ook direct een kant-en-klare race-auto kopen. Dat zijn de type auto's die we aanbevelen op Facebook. Bij een aanschaf van een auto mag je in principe de onderdelen voor de veiligheid af trekken van de aanschafprijs. Kortom, als jij een auto van €1200 te koop ziet staan die een rolkooi en racestoel heeft mag je zo +/- €700 af trekken van de aankoop prijs en kom je ook op €500 uit. Let wel op, bij veel van deze type auto's waarbij al een rolkooi en racestoel is geïnstalleerd zijn vaak ook andere aanpassingen gedaan om de snelheid te verhogen van de auto. Deze aanpassingen zullen ongedaan moeten worden aangezien de auto, buiten de veiligheidsvoorschriften om, in originele staat moet zijn. Schroom niet om ons te mailen of een berichtje te sturen als je een mooie race-auto op het oog hebt maar niet zeker weet of deze voldoet aan de eisen qua prijs en staat.

Hoe weet ik zeker dat mijn auto voldoet aan alle eisen?
Mocht je na het lezen van het Sportief en Technisch reglement nog twijfelen of je auto wel voldoet aan alle eisen dan kun je ons altijd mailen of naar een voorkeuring-avond komen. Datums voor voorkeuring-avonden vind je op de main-page bij "Belangrijke datums" en op onze Facebook Events pagina.

Contact

Schroom niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt. Wij zijn te bereiken op Facebook, Twitter en per e-mail! Contact informatie vind je HIER en onderaan bij elke pagina.